Gezocht: 1,5 meter-oplossingen voor het MKB

Sensor Bubble wint 1,5 meter innovatie challenge

De afgelopen maanden hebben initiatiefnemers Van Spaendonck, VNO-NCW en MKB-Nederland samen met partners Nationale-Nederlanden en MKB Servicedesk ondernemers opgeroepen om hun ideeën voor slimme oplossingen in de 1,5 meter economie in te sturen. De initiatiefnemers willen met de challenge ondernemers vooruit helpen. Door het verzamelen en selecteren van de beste ideeën voor de 1,5 metersamenleving en deze bij de juiste sectoren onder de aandacht te brengen. Want alleen samen komen we sterker uit deze moeilijke periode.

De jury heeft de in totaal 164 inzendingen beoordeeld op innovatie, haalbaarheid, geschiktheid en acceptatieniveau. Juryvoorzitter Jeroen de Heer, directievoorzitter Van Spaendonck: ‘De inzendingen variëren van praktische toepassingen tot ingenieuze softwarematige oplossingen. De vindingrijkheid en betrokkenheid van ondernemers om tot nieuwe oplossingen te komen laat zien dat het mkb actief op zoek gaat om te (blijven) ondernemen in de nieuwe 1,5 metersamenleving.’

De uitslag

Winnaar Bubble is een elegante draagbare sensor gericht op gedragsverandering en maakt gebruik van een vernieuwende technologie. De jury roemt Bubble om de brede toepasbaarheid en de doordachte uitwerking door een toegewijd team. Marcel Schouwenaar van Proxemy weet wel raad met het prijsbedrag: ‘Met Bubble maken we het nieuwe normaal, een beetje meer normaal. In Nederland, en hopelijk ook ver daar buiten. Met het winnen van deze challenge kunnen we expertise inkopen om deze stappen sneller te zetten.’

Tellrs en Nocto zijn de runners up in deze challenge. Tellrs is een online platform voor winkeliers, bedrijven en instellingen die hun bezoekersstroom willen monitoren en sturen. De softwaretoepassing voor druktespreiding viel in de smaak bij de jury door de combinatie van een complexe backend en een doeltreffend design voor de ontvanger. Nocto is een social mediaplatform dat horecaondernemingen en bezoekers verbindt en via een intelligent stoplichtsysteem de beschikbare capaciteit van een locatie live weergeeft. Een oplossing die ook na de coronacrisis toegevoegde waarde aan de zwaar getroffen horecabranche kan bieden aldus de jury.

Prijzen en vervolg

Het beste idee wordt beloond met een bedrag van 7500 euro en een vervolgtraject waarbij het bedrijf geholpen wordt om het idee op de juiste plekken te introduceren. De initiatiefnemers van de Innovatie Challenge gaan de drie beste ideeën actief delen in hun netwerk.

Juryleden

De jury van de 1,5 meter innovatie challenge bestond uit: Jeroen de Heer, directievoorzitter van Van Spaendonck, Leo de Boer, zakelijk directeur organisatie en business bij VNO-NCW en MKB-Nederland, Jurgen Wildvank, head of Sparklab – het innovatielab van Nationale-Nederlanden, Janne Vereijken, oprichter van Spring Company en Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2018 en Ronald de Snoo, managing director van MKB Servicedesk.

Nieuws en verhalen over werk en samenwerken

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan