Omdat ondernemen alleen samenwerkt

Van Spaendonck faciliteert, al meer dan 100 jaar, nieuwe ideeën, innovaties en nieuwe bedrijven. Wij versterken jou, als ondernemer, op weg naar meer succes!

Incubator van Nederland
Succesvolle oplossingen

Van Spaendonck denkt al meer dan 100 jaar in oplossingen

Dit doen we samen met onze labels Loket.nl, CoPilot, MKB Servicedesk en
Wissenraet Van Spaendonck

Van Spaendonck laat mkb’ers (op)groeien en opbloeien in het best mogelijke klimaat

90% van alle nieuwe bedrijven faalt. En dat vinden we zonde. Daarom gebruiken wij onze kennis, onze ervaring en ons netwerk om mkb’ers te laten (op)groeien en opbloeien in het best mogelijke klimaat, zodat de kans op succes veel groter wordt. In dit klimaat staat het bevorderen van de samenwerking tussen mensen en bedrijven centraal.

Dé kracht achter ondernemerschap

De voordelen van Van Spaendonck als incubator

Het Ondernemingshuis

Het ondernemingshuis

De culinaire ontmoetingsplek voor verbinding, creatie en vergaderingen.

Toegang tot data

Toegang tot data

Met onze data over werk en samenwerken kun je nieuwe waardeproposities vormgeven.

Succes herinvesteren

Succes herinvesteren

We investeren het succes van de Van Spaendonck ondernemingen in nieuwe start-ups.

Gedeelde resources

Gedeelde resources

Onze tools, kennis, ervaring en expertise staan ter beschikking van nieuwe start-ups.

1919
1919
2021
2022
2023

1919

De 'Koopmansbeurs'

Omzetting van de onderneming naar een stichtingsvorm. De Stichting Bureau Mr. Dr. B.J.M. Van Spaendonck. De Stichting had een statutair orgaan in de vorm van een Vergadering van Aangesloten Organisaties en Instellingen (VAOI), dat functioneerde als een soort ledenvergadering. Het keurde beleid en begrotingen goed en werd geraadpleegd over de vaststelling van de jaarrekening en de benoeming en bezoldiging van toezichthouders. De Stichting fungeerde als een coöperatieve vereniging: zonder winstoogmerk en met terugstorten van overschotten aan haar contractanten.
De Stichting voerde het secretariaat van en voerde diensten uit voor verenigingen en stichtingen. Dat waren branches, werkgeversverenigingen, standsorganisaties, stichtingen voor een breed scala van sociale fondsen (pensioenfondsen, opleidingsfondsen, kinderbijslagfondsen, werkloosheidskassen, brillenfondsen, etc.), bedrijfsverenigingen, productschappen. Maar ook bijvoorbeeld de lokale Kamer van Koophandel en het curatorium van de hogeschool Tilburg (universiteit).
Van Spaendonck en haar klanten waren gehuisvest in enkele panden in de Willem II-straat in Tilburg. De panden waren eigendom van pensioenfondsen en werkgeversverenigingen.

Lees meer
Van Spaendonck Koopmansbeurs

1919

Eerste secretarisfunctie

Barend van Spaendonck aanvaardt zijn eerste secretarisfunctie bij de ‘R.K. Vereeniging van Werkgevers in het Diocees Den Bosch’. Op 30 januari 1919 maakte hij als notulist verslag van de oprichting van ‘de Bossche’. Hij werd ook secretaris van de ‘Nederlandsche R.K. Vereeniging van Werkgevers in de Textielnijverheid’. De oorsprong van Bureau Van Spaendonck ligt in de Willem II-straat 98-100 in Tilburg, een vertrek bij Barends moeder thuis. Hij begon met een typiste voor halve dagen en een tweedehands schrijfmachine. Telefonisch was hij bereikbaar via een luik in de muur naar buurman bakker Van Ham. Op Heuvelstraat 60 opende hij zijn bureau boven een winkel. Ook gevestigd waren Katholieke Vereeniging van Werkgevers diocees Den Bosch, Nederlandse Katholieke Vereniging Werkgevers Textielnijverheid en Vereniging van Tilburgse Fabrikanten van Wollenstoffen.

Lees meer
Van Spaendonck Koopmansbeurs

2021

De 'Koopmansbeurs'

This is some text for the year 2021. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus euismod, ante nec commodo condimentum, justo ex consectetur massa, non volutpat leo eros et nulla. Proin lobortis lacinia ante, vel fringilla purus malesuada ac. Sed et semper libero. Sed pulvinar, arcu et interdum bibendum, neque orci posuere enim, eget consequat est libero non orci. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Sed sit amet consequat est, vel placerat justo. Vivamus condimentum nibh ac varius dictum. Nulla facilisi. Donec ac magna purus. Vestibulum eget venenatis nibh, nec tempus sem. Integer eget elit risus. Sed eget hendrerit justo.

Lees meer
Van Spaendonck Koopmansbeurs

2022

De 'Koopmansbeurs'

This is some text for the year 2022. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus euismod, ante nec commodo condimentum, justo ex consectetur massa, non volutpat leo eros et nulla. Proin lobortis lacinia ante, vel fringilla purus malesuada ac. Sed et semper libero. Sed pulvinar, arcu et interdum bibendum, neque orci posuere enim, eget consequat est libero non orci. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Sed sit amet consequat est, vel placerat justo. Vivamus condimentum nibh ac varius dictum. Nulla facilisi. Donec ac magna purus. Vestibulum eget venenatis nibh, nec tempus sem. Integer eget elit risus. Sed eget hendrerit justo.

Lees meer
Van Spaendonck Koopmansbeurs

2023

De 'Koopmansbeurs'

This is some text for the year 2023. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus euismod, ante nec commodo condimentum, justo ex consectetur massa, non volutpat leo eros et nulla. Proin lobortis lacinia ante, vel fringilla purus malesuada ac. Sed et semper libero. Sed pulvinar, arcu et interdum bibendum, neque orci posuere enim, eget consequat est libero non orci. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Sed sit amet consequat est, vel placerat justo. Vivamus condimentum nibh ac varius dictum. Nulla facilisi. Donec ac magna purus. Vestibulum eget venenatis nibh, nec tempus sem. Integer eget elit risus. Sed eget hendrerit justo.

Lees meer
Van Spaendonck Koopmansbeurs
Meer dan 100 jaar Van Spaendonck

Een eeuw vol innovaties op het gebied van werk en samenwerken

1919
1919
1922
1922
1929
1931
1939
1948
1950
1953
1958
1963
1964
1964
1965
1967
1968
1969
1976
1987
1987
1988
1994
2000
2001
2002
2003
2004
2004
2009
2015
2015
2017
2018
2018
2018
2019
2019
2019
2019
2021
2021
2022
2022
2022
2022
2022
2022
2023
2023
2023
2024
2024

1919

Zoon van een wollenstoffenfabrikant

Boven een winkel in de Heuvelstraat 60 startte Barend van Spaendonck in 1919, als zoon van een wollenstoffenfabrikant, met ondersteuning van werkgeversverenigingen in de Brabantse regio. Daaronder zijn onder andere de voorlopers van VNO-NCW Brabant-Zeeland en de textielindustrie, de dakpanindustrie, de wolwevers, de leerlooierijen en de schoenproducenten. Hij zette zich in voor het samenbrengen van sociaal-economische ondernemersbelangen. Hij was daarin een vertrouwenspersoon en ‘duvelstoejager’ voor veel partijen. Binnen de stichtingsstructuur functioneerde Van Spaendonck als coöperatie voor de aangesloten branches. Barend zat tot 1915 op het pre-gymnasium, het huidige St. Odulphuslyceum. Tijdens de Eerste Wereldoorlog studeerde hij juridische wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Utrecht en was hij lid van studentenvereniging Veritas. Al tijdens zijn studiejaren hield hij lezingen en publiceerde hij in tijdschriften. Zijn promotie in 1918 was de officiële afsluiting van zijn rechtenstudie: meester doctor in rechtswetenschap en staatswetenschap.

Lees meer

1919

Eerste secretarisfunctie

Barend van Spaendonck aanvaardt zijn eerste secretarisfunctie bij de ‘R.K. Vereeniging van Werkgevers in het Diocees Den Bosch’. Op 30 januari 1919 maakte hij als notulist verslag van de oprichting van ‘de Bossche’. Hij werd ook secretaris van de ‘Nederlandsche R.K. Vereeniging van Werkgevers in de Textielnijverheid’. De oorsprong van Bureau Van Spaendonck ligt in de Willem II-straat 98-100 in Tilburg, een vertrek bij Barends moeder thuis. Hij begon met een typiste voor halve dagen en een tweedehands schrijfmachine. Telefonisch was hij bereikbaar via een luik in de muur naar buurman bakker Van Ham. Op Heuvelstraat 60 opende hij zijn bureau boven een winkel. Ook gevestigd waren Katholieke Vereeniging van Werkgevers diocees Den Bosch, Nederlandse Katholieke Vereniging Werkgevers Textielnijverheid en Vereniging van Tilburgse Fabrikanten van Wollenstoffen.

Lees meer

1922

De ‘Koopmansbeurs’

De Vereniging van Tilburgse Fabrikanten van Wollen Stoffen kocht het pand Heuvel 95B, de ‘Koopmansbeurs’. Hier had Van Spaendonck ruimte voor de uitbouw van zijn activiteiten. Barend wordt benoemd tot secretaris van de ‘Vereeniging van Tilburgsche Fabrikanten van Wollen Stoffen’. Rond 1924 kwamen daarbij: de Limburgse R.K. Werkgeversvereniging, de Katholieke Werkgeversvereniging in het diocees Breda en de Kamer van Koophandel en Fabrieken. Daarnaast de secretariaten van de Nederlandse R.K. Vereniging van Werkgevers in de Textielnijverheid, de R.K. Werkgeversvereniging in het Diocees in Den Bosch, de Nederlandse schoenindustrie en de Brabantse baksteenindustrie. Van al deze organisaties was Barend secretaris.

Lees meer

1922

Kamer van Koophandel en Fabrieken

Barend van Spaendonck is algemeen secretaris van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Tilburg en Omstreken (en blijft dit tot 1967).

Lees meer

1929

Tilburgse wollenstoffenindustrie

Barend gaat werkzaamheden doen in het kader van de pensioenregeling (1929) en de ziekengeldverzekering (1930) ten dienste van de Tilburgse wollenstoffenindustrie.

Lees meer

1931

De Fabrikantenbond

Aankoop pand Willem II-straat 47-49 in Tilburg ‘de fabrikantenbond’ door de klanten waar Van Spaendonck voor werkt. Medebewoner is de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Tilburg en Omstreken.

Lees meer

1939

Van Spaendonck is een stichting

De onderneming wordt de Stichting Bureau Mr. Dr. B.J.M. Van Spaendonck, een statutair orgaan in de vorm van een Vergadering van Aangesloten Organisaties en Instellingen (VAOI). Het keurde beleid en begrotingen goed en werd geraadpleegd over de vaststelling van de jaarrekening en de benoeming en bezoldiging van toezichthouders. De Stichting fungeerde als een coöperatieve vereniging: zonder winstoogmerk en met terugstorten van overschotten aan haar contractanten. De Stichting voerde het secretariaat van en voerde diensten uit voor verenigingen en stichtingen. Dat waren branches, werkgeversverenigingen, standsorganisaties, stichtingen voor een breed scala van sociale fondsen (pensioenfondsen, opleidingsfondsen, kinderbijslagfondsen, werkloosheidskassen, brillenfondsen, etc.), bedrijfsverenigingen, productschappen. Maar ook bijvoorbeeld de lokale Kamer van Koophandel en het curatorium van de hogeschool Tilburg (universiteit).

Lees meer

1948

BeNeLux

Barend wordt vicevoorzitter van het ‘Comité voor Belgisch Nederlands Luxemburgse Samenwerking BeNeLux’. Het comité droeg bij aan de totstandkoming van de BeNeLux douane unie in 1948. Hierna werd hij lid van het Economisch en Sociaal Comité (ESC) van de Europese Economische Gemeenschap en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie in Brussel. Het ESC trad in 1958 in werking. Barend was tot 1964 vertegenwoordiger van werkgevers.

Lees meer

1950

Barend-Jan van Spaendonck

Barend-Jan van Spaendonck (zoon van Barend) treedt in dienst bij Bureau Van Spaendonck als jonge meester in de rechten.

Lees meer

1953

Bureau Van Spaendonck groeit

Vorming van onder andere landelijke vereniging ‘Federatie Nederlandse Wolindustrie FeNeWol’. Hierdoor toename medewerkers bij Bureau Van Spaendonck tot 109 personen.

Lees meer

1958

Onderscheidingen Barend

Barend krijgt voor zijn internationale inzet de Belgische onderscheiding ‘Commandeur in de orde van Leopold II’ en de Franse ‘Orde du Mérite Commercial’ en hij wordt benoemd tot ‘Commandeur in de Orde van Verdienste van het Groothertogdom Luxemburg.’ In 1949 werd hij al benoemd tot Officier in de Orde van de Nederlandse Leeuw en in 1956 krijgt Barend een eredoctoraat aan de Katholieke Economische Hogeschool. In 1959 wordt hij ‘Commandeur in de orde van Oranje Nassau’.

Lees meer

1963

Zoon volgt vader op

Barend Jan van Spaendonck volgt zijn vader op als directeur van de Stichting. De organisatie telt 65 personen.

Lees meer

1964

Geen eigen vermogen

Directie van de Stichting omgevormd tot een Raad van Bestuur. Daarin zaten de managers van activiteiten (landelijke secretariaten, regionale secretariaten, pensioenfondsen). Corpac NV. werd opgericht om aan het Reitseplein een kantoorpand te bouwen en exploiteren voor gemeenschappelijke rekening. Omdat Van Spaendonck geen eigen vermogen had bestonden de aandeelhouders uit 18 aangesloten organisaties en instellingen. Deze hadden hun panden in de Willem II-straat verkocht en herinvesteerden dat geld in Corpac. De Stichting Van Spaendonck deed de directievoering. Was er een exploitatieoverschot dan werd dat teruggestort.

Lees meer

1964

Eerste stappen in loonadministraties

Overname ponskaartenapparatuur van IBM en oprichting ‘Centrale Administratie Tilburg’ (CAT)

Lees meer

1965

Neergang Tilburgse textielindustrie

In 1960 waren 14.000 Tilburgers voor hun inkomen afhankelijk van de textielfabriek of werkplaatsen zoals wasserijen, ververijen, en kledingateliers. Meer dan 60 procent van de werkende bevolking van Tilburg wordt hiermee geraakt.

Lees meer

1967

Opening pand Reitseplein 1

Architect Van de Broek en Bakema ontwerpt dit bijzondere gebouw, dat later bekend is als ‘het Corpac-huis’. Corpac is een afkorting van de Latijnse spreuk ‘Concordia Res Parvae Crescunt’ van de Romeinse dichter Sallustius en het betekent 'door samenwerking worden kleine dingen groot'. Ook anno nu is dit het motto van Van Spaendonck.

Lees meer

1968

Secretariaten en administraties

Bureau van Spaendonck verzorgt de secretariaten en administraties van een groot aantal branche- en regionale werkgeversorganisaties, paritaire bedrijfsorganen en onderwijsinstellingen, en allerlei regelingen op sociaal gebied (bedrijfstakpensioenfondsen, bedrijfsverenigingen) en op economisch gebied (productiviteitsbevordering, research, collectieve promotie). Structureel waren er twee hoofdsectoren: Secretariaten en Sociale Fondsen. Eind jaren zestig brak er een tijd aan van herstructureren van hele bedrijfstakken met behulp van de overheid. Bedrijven verdwenen of werden samengevoegd. Het Bureau heeft hierin verschillende branches begeleid. Zoals de textiel-, schoen- en wasserij-industrie.

Lees meer

1969

Service- en adviescentrum voor het bedrijfsleven

Van Spaendonck kiest voor een verbreding naar een palet van diensten op het vlak van organisatieadvies, computerservice, makelaardij, incasso, administratievoering en drukwerk. Van Spaendonck bleef een stichting zonder winstoogmerk. Het Bureau kreeg een ander gezicht met drie afdelingen: Secretariaten en bestuursbegeleiding; Pensioen en vermogensbeheer (alleen sociale fondsen); Staf en ondersteunende diensten (afdelingen financiële en personeelsadministratie, bibliotheek, postkamer, dienst interne automatisering, personeelszaken). Er werd een IBM mainfraim aangeschaft samen met andere partijen. Hiermee werd het fundament gelegd voor Bureau Van Spaendonck Computerservice B.V. waar batchprogrammatuur draaide voor derden. Dit was de basis voor een systeemhuis.

Lees meer

1976

Van Spaendonck Beheer BV.

Met daaronder: Afdeling statistiek en functiewaardering werd Van Spaendonck Adviesgroep BV. Huisdrukkerij werd Van Spaendonck Drukkerij BV. Zwarte lijst van debiteuren werd CIV incasso BV. Beheren van direct onroerend goed voor pensioenfondsen werd Van Spaendonck Makelaardij BV. Twee afdelingen van de Stichting: ABB (administratie en beheer bedrijven) en AV VIS (verenigingen, instellingen en scholen). ABB werd later Accountantskantoor Reitseplein BV. Administratiekantoor verenigingen en instellingen werd Van Spaendonck Secretariaten. Van Spaendonck Computercentrum BV. (later Van Spaendonck Administratie en Automatisering BV.)

Lees meer

1987

Afscheid Barend-Jan van Spaendonck

* 16-8-1924 Tilburg † 10-11-2011 Tilburg

Lees meer

1987

Opvolger geen Van Spaendonck

Als opvolger voor de Raad van bestuur wordt een Algemene Directie aangesteld: voorzitter Siert de Jong en adjunct directeur Jan Gevers. Er werken circa 280 medewerkers bij Van Spaendonck. Het bedrijf ontwikkelt verder door naar een zelfstandige zakelijke dienstverlener. Van Spaendonck ging bestuurders en managers ondersteunen bij vraagstukken die het voortbestaan van hun organisatie of onderneming raken. Een onderneming die werkt met vernieuwende concepten, benaderingen en services. Maar ook een maatschappelijk betrokken onderneming die gelooft in evenwichtige en duurzame oplossingen.

Lees meer

1988

Participaties, samenwerkingen en initiatieven

Samenwerking Van Spaendonck Adviesgroep met Bouman & partners en verhuizing naar Soetelieve in Den Bosch (1992) Overname Holle communicatie BV. Participatie (50%) in Pauw en partners BV. Opzet Van Spaendonck association management BV. in Brussel Opstart Van Spaendonck Utrecht Opzet Van Spaendonck Den Haag Overname Wissenraet BV. uit Amsterdam (1993) Participatie in Lazet secretariatenbureau uit Nieuwegein Van Spaendonck Leven BV. Van Spaendonck Risk BV. tot 2017 Samenwerking Bouman, MIM & Van Spaendonck (BMVS) BV. Samenwerking Pauw en Van Spaendonck BV. en Sanders Zeilstra en partners BV. tot PSZVS BV. Van Spaendonck Makelaardij BV. verkocht aan makelaar Meeus. Accountantskantoor Reitseplein BV. management buyout. CIV incasso BV. management buyout. Van Spaendonck Drukkerij BV. overgenomen door Versteden druk.

Lees meer

1994

Van Spaendonck viert haar 75 jaar bestaan

2000

Stichting Van Spaendonck

Na het vertrek van Pensioen en Vermogensbeheer wordt besloten de juridische en fiscale structuur volkomen marktconform te maken en ook de ondersteunende diensten te decentraliseren. De Stichting wordt een zuivere vermogensstichting met daaronder Van Spaendonck Groep BV. en alle dochters. Het personeel gaat over naar de vennootschap waar men voor werkt.

Lees meer

2001

Wisseling van de wacht

Jan Gevers volgt Siert de Jong op als directievoorzitter.

Lees meer

2002

Fusie

Interpolis gaat een fusie aan met Relan. De aandelen van Van Spaendonck Groep in de twee joint ventures (Interpolis & Van Spaendonck Pensioenen BV. en Van Spaendonck Administratie en Automatisering BV.) worden omgezet in aandelen Interpolis NV. Deze ruil zorgt ervoor dat er binnen het Interpolis concern 100% dochters ontstaan. Jan Gevers neemt plaats in de Raad van Commissarissen van Van Spaendonck Administratie en Automatisering BV.

Lees meer

2003

Aan/verkoop door Van Spaendonck Groep

NovioConsult BV. aangekocht en later weer verkocht. Brederijn BV. verkocht aan Van Spaendonck Management Consultants BV. en in 2012 vrijwillig geliquideerd MarketConcern verkocht. In 2007 worden de aandelen van Van Spaendonck Administratie en Automatisering BV. teruggekocht van Interpolis. Hiermee is Van Spaendonck in staat om Loket.nl in de markt te gaan zetten. Daarna werden nieuwe BV’s opgericht: Van Spaendonck Services BV. en VSP Risk BV. Oprichting Van Spaendonck HR legal BV. De vennootschap wordt in 2013 weer geliquideerd. Tussen 2010 en 2015 strategische samenwerking tussen onderzoeksbureau Panteia en Van Spaendonck.

Lees meer

2004

Wissenraet Van Spaendonck verhuist naar Tilburg

Vestigingen in Utrecht en Badhoevedorp worden in 2003 gesloten. Brancheverenigingen gaan mee naar Wissenraet Van Spaendonck in Tilburg. Anno 2019 bedienen ze meer dan 150 branche- en beroepsorganisaties met diensten en adviezen. Samenwerking in de vorm van (project-)management, advies en ondersteuning. Van contributiefactuur of leden-event tot positioneringsvraagstukken en alliantievorming. Voor branche- en beroepsorganisaties, werkgeversverenigingen en paritaire stichtingen, platformen en tijdelijke coalities, project- of issuemanagement.

Lees meer

2004

Start Loket.nl

Loket.nl heeft als missie om ondernemers in het mkb met personeel zorgeloos te laten ondernemen, waarbij de verbinding tussen werkgever en werknemers centraal staat. In 12 jaar tijd heeft Loket.nl de marktleiders positie veroverd op het gebied van online salaris- en personeelsadministratie voor het mkb. Door samenwerking met accountantskantoren en slimme integraties met andere softwareapplicaties zorgt Loket.nl ervoor dat de ondernemer zo min mogelijk omkijken heeft naar de administratie. Via ruim 220 accountants en Van Spaendonck Online, specialist in salarisadministratie, personeelsadministratie, verlofregistratie, verzuim en arbeidsvoorwaarden, gebruiken meer dan 120.000 werkgevers en een miljoen werknemers Loket.nl, een online-applicatie voor salaris- en personeelsadministratie.

Lees meer

2009

Van Spaendonck BrancheAdvies BV.

Biedt strategische advisering en interim management voor verenigingen en stichtingen

Lees meer

2015

Stichting Van Spaendonck Fundatie

Bij Van Spaendonck worden we gedreven door de gedachte dat succesvol ondernemen van groot belang is voor onze maatschappij. Ondernemen levert welvaart, dynamiek en ontplooiingsmogelijkheden voor mensen. Van Spaendonck herinvesteert winsten in initiatieven die tot doel hebben het mkb in de toekomst te versterken. Op die manier leveren we naar vermogen onze bijdrage aan een hechte en inclusieve samenleving. Daarom zijn we in 2009 de Van Spaendonck Fundatie gestart om iets terug te geven aan de maatschappij. In 2015 is de Mr. Dr. B.J.M. Van Spaendonck leerstoel ‘Innovatieve Samenwerking’ in samenwerking met TIAS School for Business & Society/Tilburg University gestart en het Kenniscentrum ICOON begonnen. ICOON richt zich op het verzamelen, initiëren, ontwikkelen en verspreiden van kennis over (nieuwe) samenwerkingsverbanden tussen ondernemingen, branches en beroepen.

Lees meer

2015

Data New Business

Binnen Van Spaendonck streven we ernaar de ondernemers binnen het MKB innovatieve en veelzijdige oplossingen te bieden om hun dienstverlening en concurrentiepositie te verbeteren. Op basis van data uit ons zeer uitgebreid dataplatform geven wij inzicht in de markt en trends, op basis waarvan de ondernemers direct kunnen acteren en waarde kunnen creëren.De Van Spaendonck MKB Banenmonitor publiceert elk kwartaal een gratis update van de ontwikkeling van de werkgelegenheid in het Nederlandse MKB. 'Wat moet ik mijn nieuwe medewerker betalen?' is eenvraag van veel werkgevers, bij de werving van nieuwe medewerkers, of bij een eindejaarsgesprek. Cao lonen geven een indicatie, maar niet iedere sector heeft een vastgestelde cao. Lees meer over de mogelijkheden van de salarischecker.

Lees meer

2017

Opening Van Spaendonck Ondernemingshuis

Met trots opende burgemeester Peter Noordanus het nieuwe Van Spaendonck Ondernemingshuis. Na een grondige renovatie is het een duurzaam huis geworden met het Breaam Excellent certificaat. Het is een open en transparant huis waar de belangen van ondernemers bij elkaar komen en waar we mensen en netwerken aan elkaar verbinden.

Lees meer

2018

Terug naar de oorsprong

De oorsprong van Van Spaendonck ligt onder andere in het verzorgen van secretariaten en administraties in de textiel- en schoenindustrie. Vanaf de jaren zestig liep het aantal ondernemingen in de ‘maak-industrie’ sterk terug vanwege concurrentie uit de lagelonenlanden.Anno 2018 ondersteunt Wissenraet Van Spaendonck met de ‘Reshoring Connection’ bedrijven die hun productie weer terugbrengen naar Nederland.

Lees meer

2018

Opvolging

Directievoorzitter Jan Gevers wordt na 40 jaar opgevolgd door Jeroen de Heer.

Lees meer

2018

My-Life en CoPilot

Binnen Van Spaendonck is er altijd ruimte voor vernieuwende initiatieven waarbij de ondernemer centraal staat. My-Life is de ‘digitale assistent waar alles om jou draait’. Het heeft nu al als mogelijkheden: een persoonlijk archief, je werknemersdossier, opleidingen boeken, verzekeringen afsluiten en de salaris-checker. http://www.my-life.nl CoPilot is de digitale copiloot die je bijstaat in je reis als werkgever. CoPilot wijst je de weg bij zaken die op je afkomen als groeiende werkgever. Dat doen we door je proactief te wijzen op wet- en regelgeving, slimme tools voor je te ontwikkelen en je suggesties te geven die op jouw onderneming van toepassing zijn. Kortom, CoPilot haalt de complexiteit uit personeelszaken. Zo krijg jij de ruimte om te versnellen en je personeel ervaart je als een prettige werkgever. http://www.copilot.nl

Lees meer

2019

Van Spaendonck 100 jaar

Nederland kan niet zonder haar ondernemers. Wij geloven dat succesvol ondernemen bijdraagt aan de kracht van onze samenleving. We zien dat er veel op ondernemers afkomt. Van digitalisering tot aan verduurzaming, van wetgeving tot aan de arbeidsmarkt: de ondernemer van tegenwoordig staat voor uitdagende vraagstukken. Van Spaendonck helpt ondernemers bij hun uitdagingen. Dit doen we door ondernemers te helpen succesvol te ondernemen, te verbinden en samen te laten werken

Lees meer

2019

Gedurende hele jaar 100 jaar Van Spaendonck Groep gevierd met collega’s en relaties

Dit jaar viert Van Spaendonck groep met alle relaties en medewerkers het 100 jarig bestaan. Met o.a. een extra feestelijke versie van het jaarlijkse relatie event bij Theaters Tilburg, een bedrijfsfeest en talloze feestelijke activiteiten met alle Van Spaendonck collega’s.

Lees meer

2019

Loket.nl viert mijlpaal: de miljoenste medewerker in de applicatie is een feit!

Wat een prachtige mijlpaal! Loket.nl heeft namelijk het salaris verwerkt van de miljoenste medewerker in de applicatie. Ofwel: het salaris van maar liefst 1 miljoen medewerkers wordt via de salarisadministratie software van Loket.nl uitbetaald. Een gigantisch aantal.Zo’n 250 accountantskantoren maken dagelijks gebruik van de talloze mogelijkheden van de applicatie om ondernemers te ondersteunen bij de HR- en salarisadministratie.

Lees meer

2019

Overname MKB Servicedesk

Van Spaendonck Groep neemt MKB Servicedesk over en haalt hiermee een toonaangevend online platform voor het mkb en de expertise van een online mediabedrijf in huis. Het bereik van MKBServicedesk.nl onder ondernemers in Nederland is voor Van Spaendonck de belangrijkste reden voor de overname. MKBServicedesk.nl is het kennisplatform met nieuws en actualiteiten voor ondernemers.

Lees meer

2021

1e Editie Van Spaendonck innovatie challenge

Van Spaendonk ging op zoek naar startups of scale-ups met oplossingen om te integreren in onze bestaande softwareprogramma(s). Denk hierbij aan (software)tools, producten, features, handigheden en/of koppelingen die managers ondersteuning biedt bij HR-taken. Daarom organiseerde wij de Van Spaendonck innovatie challenge ‘HR-tools voor managers’. We zijn van 31 inzendingen, naar 8 live pitches gegaan. Waarbij wij The Selection Lab als winnaar hebben mogen feliciteren!

Lees meer

2021

1e editie Powerhouse Van Spaendonck

Op 9 november vond het allereerste POWERHOUSE Van Spaendonck plaats, een hybride event waar ondernemerschap niet alleen centraal stond, maar ècht knalde.Een dynamisch programma waarin experts vanuit drie invalshoeken keken naar de wereld waarin we leven: ontwikkelingen, veranderingsvermogen van jouw onderneming en de juiste mindset als ondernemer. Met inspirerende sprekers, een enthousiaste host, muzikale ondersteuning en zelfs een wetenschappelijke invalshoek was het een middag om nooit te vergeten.

Lees meer

2022

Overname Atriumgroep

Op 3 januari 2022 bundelen Wissenraet Van Spaendonck en Atriumgroep hun krachten. Met als doel om de meerwaarde te vergroten voor klanten en de positie in de markt te verstevigen. Door het samengaan worden kennis, expertise en netwerken gebundeld. Dit leidt tot synergie op het gebied van kwaliteit, innovatie en producten met een ongekend ontwikkelpotentieel als gevolg.Atriumgroep wordt, net als Wissenraet Van Spaendonck, onderdeel van de Van Spaendonck Groep.

Lees meer

2022

Komst van een Financieel directeur

Op 1 april is Monique van Groeninge gestart in een nieuwe functie als financieel directeur bij Van Spaendonck. Met deze benoeming zet Van Spaendonck een mooie stap in het versterken van haar eigen organisatie. 

Lees meer

2022

Nieuwe directeur Loket.nl

Op 1 juli 2022 is Marc van Gaal gestart als directeur Loket.nl. Van Spaendonck breidt hiermee het directieteam wederom uit. 

Lees meer

2022

Overname Qwoater

Het belang van Van Spaendonck Groep in Qwoater wordt uitgebreid. Qwoater is in2014 opgericht met als doel om het beheren, delen en structureren vanklantdossiers in de accountancy te vereenvoudigen en de samenwerking tussenaccountant en client verbeteren.  Qwoater is daarmee dé cloud documentmanagement oplossing in de accountancy.

Lees meer

2022

1e Webinar Prinsjesdag  

Het zijn lastige tijden voor ondernemers. De prijzen stijgen zienderogen en de arbeidskrapte lijkt voorlopig niet voorbij. Wat kunnen we verwachten op Prinsjesdag, wanneer het kabinet haar regeringsbeleid voor het komende jaar presenteert?  We hebben ondernemers bijgepraat over de belangrijkste wijzigingen voor de werkgever, schetsten de financiële impact voor ondernemers en gaven handvatten om de juiste keuzes te maken.

Lees meer

2022

Nieuwe directeur Wissenraet Van Spaendonck

Op 1 oktober is Wijnand van Unen gestart als directeur Wissenraet Van Spaendonck. Van Spaendonck breidt hiermee het directieteam wederom uit.

Lees meer

2023

Salarisprofessional van het jaar

Elke maand een foutloze loonstrook opleveren, bijblijven in wet- en regelgeving en ondernemers van waardevol advies voorzien. Het vak is complex en dynamisch. Werkend Nederland kan niet zonder de professionals op de salarisafdeling. En juist daarom is Loket.nl medeorganisator en sponsor van de ‘Salarisprofessional van het jaar’ verkiezing. Met als doel om salarisprofessionals een podium te geven en impact te maken in het vakgebied.

Lees meer

2023

Lancering AI assistent Robin

Met Robin willen we de gebruikers van Loket.nl helpen met hun HR- en salarisadministratie door snel en eenvoudig antwoord te geven op hun vragen. Robin kan vragen beantwoorden over de werking van Loket.nl, maar ook over de wet- en regelgeving die van toepassing is op de salarisverwerking. Zo kunnen gebruikers hun werk efficiënter en zelfstandiger uitvoeren, omdat er minder tijd en moeite besteed hoeft te worden aan het zoeken naar informatie of het raadplegen van experts. Bovendien hoeven de gebruikers van Loket.nl niet meer te wachten op antwoord van de vragen, want Robin geeft direct en 24/7 antwoord.

Lees meer

2023

Uitbreiding Van Spaendonck groep

We verwelkomen onze 244ste medewerker in dienst bij Van Spaendonck Groep. We zien een verdeling van 51,23% vrouwen en 48,77% mannen binnen onze organisatie.

Lees meer

2024

Nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen Van Spaendonck groep

Vanaf 1 januari is Ronald Meijers benoemd tot voorzitter van de Raad van Commissarissen (RvC) van Van Spaendonck (Stichting Bureau Mr. Dr. B.J.M. van Spaendonck en Van Spaendonck Groep B.V.). Hij volgt Hans van der Molen op, wiens zittingstermijn afloopt. Van der Molen is 12 jaar als commissaris betrokken geweest bij Van Spaendonck, waarvan 10 jaar als voorzitter.

Lees meer

2024

Clever

Clever brengt een nieuwe visie op HR en salaris: slim, snel en schaalbaar.Expertise en AI-gedreven technologie samen zorgen voor de ultieme digitale HR-assistent. Met Clever kies je voor innovatie en toekomstbestendigheid. Het bestevoor de ondernemer én medewerkers.

Lees meer
_S_C3125

Werken bij Van Spaendonck

We versterken ondernemers in elke fase van het ondernemerschap. Kom jij ons versterken door onderdeel te worden van Van Spaendonck? Bekijk onze vacatures > 

Overzicht van onze labels