Leonieke

“Samenwerking vraagt om nieuwsgierigheid naar andermans kennis”

“Waar ICT vroeger gezien werd als kostenpost, dient het tegenwoordig als waardecreatie,” weet Leonieke van der Meer. Sinds 2018 is ze lid van de Raad van Bestuur van Flynth adviseurs en accountants.  

Geschreven op 08-05-2020
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

“Data-analyse geeft ons de mogelijkheid om inzicht te bieden. In plaats van vooral cijfers te máken, kunnen we ze dankzij technologie duiden en plaatsen binnen de context van de klant. In de accountancywereld hebben we het werk zien verschuiven van handwerk naar computerwerk en staan nu aan de vooravond van werken met ons hart. We zijn aangekomen bij technologische innovaties zoals data-analyse en proces mining waarmee we heel goed en snel kunnen zien wat afwijkende patronen zijn. Onze kennis van de klant, zijn context en persoonlijke situatie maakt dat wij deze patronen goed kunnen duiden. Wij staan pal naast de klant.” 

 Inzicht in logistieke processen 

Leonieke licht toe: “In de retail hebben we bijvoorbeeld franchisenemers die we op basis van kassagegevens en open data zoals het weer, vakanties en de dag van de week inzicht kunnen geven in de te verwachte drukte in de winkels. Klanten die de cijfers nog op papier of laag frequent bij ons aanleveren, kunnen we natuurlijk niet dagdagelijks adviseren. Daarom helpen we klanten graag bij het digitaliseren van hun papierstromen. Dan kunnen we samen op zoek naar nog meer toegevoegde waarde.” 

Lange termijn waardecreatie 

Flynth is een Nederlands bedrijf dat zich richt op agro en het mkb, bestaat 90 jaar, heeft 30.000 klanten en 50 vestigingen door het hele land. De roots van het bedrijf liggen in de agrarische sector. Dat merk je aan de coöperatieve gedachte die in het DNA aanwezig is. Flynth geeft op verschillende manieren terug aan de maatschappij. Van advies in ontwikkelingslanden tot meedenken over duurzaamheid. Daarin geven ze zelf het voorbeeld. “We zijn actief betrokken en adviseren klanten bij het samen energie opwekken en stimuleren ze om het gebruik van gas en elektra terug te dringen. We denken ook graag mee over het verduurzamen van gebouwen. Intern zijn we een groot voorstander van papierloos werken en elektrisch rijden. Alles is gericht op de lange termijn waardecreatie. We werken per slot van rekening niet voor het salaris van partners, want we hebben geen partnerstructuur. Ons hoogste orgaan is onze beheerstichting die er wil zijn voor haar medewerkers en klanten. Dat maakt het uniek om bij en met ons te werken.”  

Community rondom klanten 

“Ik geloof dat we in een wereld terecht zijn gekomen van co-creatie. Het is té complex om het allemaal alleen te doen. Ook wíj zoeken naar waardevolle partners. Loket.nl van Van Spaendonck is daar een mooi voorbeeld van. Zij gebruikt onze (anonieme) klantgegevens om een benchmark uit te voeren om bijvoorbeeld inzicht te krijgen in het gemiddelde salaris van een bepaalde beroepsgroep terwijl wij inzicht van ze krijgen in branches waar we minder actief in zijn. Ik geloof in een community rondom klanten.”  

Nieuwgierigheid naar andermans kennis 

Voor een community heb je samenwerking nodig. “Dat betekent het beste uit elkaar halen om samen meer te creëren dan je alleen zou kunnen”. Dat vraagt om nieuwsgierigheid naar andermans kennis. Als je jezelf niet wilt laten verrassen en zelf alleen maar zendt wat je al weet, kom je volgens Leonieke niet veel verder. “In een samenwerking is het van belang om van jezelf te weten wat je te bieden hebt. Zowel in het advies naar de klanten is het belangrijk dit goed onder woorden te kunnen brengen, maar ook intern moet je dat goed over het voetlicht kunnen brengen. Zodat mensen weten waar ze je voor kunnen vragen. Wij laten ons graag verrassen en zijn benieuwd welke bedrijven zich aansluiten bij Loket.nl en wat we kunnen leren.” Leonieke schetst: “Een mooie samenwerking tussen Flynth en Loket.nl zou kunnen zijn dat we gezamenlijk de loonstrook beter uitleggen. Zodat werknemers de afdrachten niet zien als een last, maar als een voorrecht. Op die manier zien ze in hoe mooi het solidariteitsbeginsel in dit land is.” 

In beweging brengen 

Leonieke richt zich in haar functie op de samenwerking tussen de mensen die klantcontact hebben en de mensen die technologisch goed zijn onderlegd. “Soms vraagt de klant zelf om een technische mogelijkheid, soms komen wij met een initiatief omdat we weten dat er behoefte aan is of komt. We halen er het beste uit voor de klant. We kijken wat een verandering voor de medewerkers betekent, voor onze klanten en voor het proces. De ene keer moet je veranderingen gewoon doen en in een andere situatie gaat het om een zorgvuldig proces waarbij we door middel van een key-users systematiek klantwensen ophalen. Om draagvlak te creëren, laten we mensen meedoen met pilots. Of we nemen ze mee naar andere bedrijven. Zo bezochten we laatst Microsoft om te kijken hoe zij in teams werken.”  

Sociale innovatie 

Behalve technische innovatie, is wat Leonieke betreft ook sociale innovatie van belang. Dus niet waarmee je werkt, maar hóe je samenwerkt. Hoe betrek je mensen bij veranderingen? Wat is jouw rol hierin? Hoe worden talenten uitgedaagd? En hoe leid je als bestuurder veranderingen? “Vaak kijken we technologisch. Dat is voor een zelfrijdende auto ook logisch, maar bij Flynth zit je vooral zélf achter het stuur.” 

Nieuws en verhalen over werk en samenwerken