Team van de toekomst

De rol van cultuur bij het werven van nieuwe medewerkers

De strijd om talent is in volle gang, hoe zorg je ervoor dat medewerkers bij jou aan het werk willen in plaats van je concurrent? Ontdek hoe bedrijfscultuur hier een belangrijke rol in kan spelen.

Wat hebben alle grote bedrijven op HR-vlak met elkaar gemeen? Ze zetten sterk in op de cultuur binnen het bedrijf. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, bedrijfscultuur kan namelijk behoorlijk ongrijpbaar zijn. Het is een verzameling van gedeelde normen en waarden, gebruiken en gewoonten.

Deze ongeschreven regels bepalen de sfeer op de werkvloer en hoe medewerkers met elkaar omgaan. Hoe zit dat bij jouw organisatie? Is de bedrijfscultuur informeel en draait het vooral om gezelligheid, of juist formeel en staat professionaliteit hoog in het vaandel? Het is belangrijk om dit helder in beeld te hebben.

Verschil tussen gewenst en daadwerkelijke cultuur

Het kan soms voorkomen dat de cultuur binnen het bedrijf niet (meer) past bij wat jij als ondernemer graag zou willen zien en uitstralen. Als ondernemer kun je de cultuur binnen een bedrijf niet direct veranderen, maar wel stimuleren. Wanneer bij een formele bedrijfscultuur wat meer informaliteit gewenst is, kun je bijvoorbeeld een teamuitje organiseren waarbij medewerkers zich van hun meest uitbundige kant kunnen laten zien. Denk bijvoorbeeld aan een stormbaan of dansworkshop. Heb je een cultuur waar juist het stukje professionaliteit mist? Dan kun je bijvoorbeeld een informatieve workshop over leiderschap organiseren.

Cultuur als unique selling point

Nieuwe medewerkers willen niet alleen een leuke baan, ze willen ook graag leuke collega’s. Ze zijn daarom (bewust of onbewust) op zoek naar een bedrijfscultuur die bij hen past. Het kan dan ook slim zijn om je cultuur zichtbaar te maken op je vacaturepagina. Dat kan in de tekst, bijvoorbeeld door uit te leggen welke kernwaarden je bedrijf heeft.

Je kunt daarnaast een aantal quotes toevoegen van medewerkers die vertellen hoe het is om bij je bedrijf te werken. Ook is het slim om een aantal foto’s van activiteiten toe te voegen die een goede indruk geven van je bedrijfscultuur. Sommige bedrijven voegen zelfs video’s toe waar je medewerkers in actie ziet op de werkvloer. Zo geef je jouw potentiële medewerker een beter beeld van hoe tof het is om bij jullie te werken.

Trek een ander type medewerker aan

Bij een nieuwe vacature kun je er ook voor kiezen om gericht te zoeken naar medewerkers die een ander soort instelling hebben dan je huidige medewerkers. Als de daadwerkelijke bedrijfscultuur afwijkt van de gewenste, kun je dit proberen te sturen door medewerkers aan te nemen met de gewenste mentaliteit. Houd er wel rekening mee dat het voor hen lastig kan zijn om hun draai te vinden als de cultuur niet aansluit bij hun wensen. Om dit makkelijker te maken, kun je bijvoorbeeld twee nieuwe medewerkers in hetzelfde team zetten.

Kom naar Powerhouse Van Spaendonck

Wil je meer leren over bedrijfscultuur en het aantrekken van nieuw talent? Kom dan naar Powerhouse Van Spaendonck op 6 oktober in de Maassilo in Rotterdam. Tijdens deze tweede editie staat het vormen van het team van de toekomst centraal.

Nieuws en verhalen over werk en samenwerken

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan