Waarom moet een mkb ondernemer zoveel geld betalen voor een jaarrekening waar hij praktisch niets mee kan? Pas een half jaar na het einde van het boekjaar krijgt de ondernemer een mooi boekwerk dat de accountant met hem bespreekt en daarna verdwijnt het voor altijd in het archief.
“Dát is precies de reden dat onze aandeelhouder in 2015 de mkb activiteiten van KPMG overnam,” weet Richard Smid, directievoorzitter van 216 (spreek uit ‘twee-één-zes’). “Wij willen meer doen dan het opleveren van cijfers in het jaarverslag, de boekhouding en de salarisadministratie. Wij richten ons op het geven van advies waar de ondernemer echt iets mee kan. Dat betekent dat we een switch aan het maken zijn van een productgerichte aanpak naar een klantgerichte aanpak. Pas als we weten waar de klant op zit te wachten, kunnen we toegevoegde waarde leveren. Belangrijk, want zonder toegevoegde waarde hebben onze 90 medewerkers verdeeld over negen kantoren in Nederland geen bestaansrecht.”
Slimme it-oplossingen
Het mag duidelijk zijn dat alleen een jaarverslag, fiscale aangifte of loonstrook aanleveren aan de klant weinig toevoegt. Het gaat om meer dan alleen cijfers. “Wij moeten het hele jaar door in verbinding staan met de klant, weten waar hij ’s nachts van wakker ligt. Het is aan ons om klantvraagstukken vroegtijdig te signaleren, op de juiste manier te interpreteren en vervolgens proactief advies te geven waar de klant direct mee aan de slag kan. Dankzij de kennis van onze medewerkers in combinatie met slimme it-oplossingen die tussentijds triggers naar boven halen, kunnen we het hele jaar door real time advies geven.”
Elkaar challengen
Het is Richard meer dan duidelijk dat het vak verandert en dat de medewerkers mee moeten veranderen. “Ze moeten elkaar challengen, nadenken hoe het anders kan. Beter. In plaats van doen wat ze al jaren doen.” Zeker met alle uitdagingen waar de sector mee te maken krijgt, zijn flexibele mensen volgens hem broodnodig. “Het traditionele verdienmodel van een accountantskantoor is verleden tijd. Daarom omarmen we digitalisering en technologische ontwikkeling. Neem de Europese richtlijn voor betaaldiensten, PSD2. Met de vrijgegeven financiële data kunnen fintechbedrijven nieuwe producten ontwikkelen die impact kunnen hebben op het totale accountancy vak. Ook voor mkb’ers betekent dit een kans als zij dankzij financiële technologische ontwikkelingen geldzaken sneller en gemakkelijker kunnen regelen.”
Cultuuromslag in veranderende markt
216 maakt onderdeel uit van een groep met it-bedrijven en heeft hierdoor veel affiniteit met digitalisering. “Daarom zijn we met onze zusterbedrijven en externe partners bezig om slimme manieren te zoeken om de klant verder te helpen. We hebben een traditioneel vak, en hebben vanuit KPMG een traditioneel bedrijf overgenomen. We hebben dus sinds 2015 een flinke cultuuromslag moeten doorvoeren.” Richard verduidelijkt: “Het is zoveel meer dan er een tool tegenaan. Het vereist een heuse verandering in de mind-set van onze medewerkers. Daar steken we veel energie in. Wij weten exact welke kant we op willen, maar het realiseren van een cultuurverandering kost tijd.”