Column van Roelf van Run ‘Zo begint de meest legendarische autorace ter wereld, de 500 miles van Indianapolis. Vervolgens 200 rondjes rijden op een circuit van vier kilometer, ruim twee mijl. Teamwork is nodig om de auto goed te prepareren die voorzien is van de nieuwste technologie. Nieuwe banden en zorgvuldig samengestelde brandstof tijdens de race. Sensoren meten de processen in de auto op afstand. Tempo en snelheid op basis van goede informatie is het devies.
De overeenkomst met een brancheorganisatie in de huidige tijd dringt zich bij me op. Behalve dan dat de autorace wordt gereden op een circuit dat uitgebreid is verkend en tientallen keren geoefend op de simulator. Voor een brancheorganisatie is de weg die afgelegd moet worden om resultaten te bereiken vaak minder voorspelbaar. Lag vroeger samenwerking tussen bedrijven voor de hand uit kostenoogpunt en traditie, in het digitaliseringstijdperk is veel informatie digitaal ontsloten en gratis beschikbaar. Desondanks blijft inzicht in wat nodig is voor een juist gebruik en timing van de veelheid aan informatie van cruciaal belang. Het verkennen van het terrein en de omstandigheden waarbij de informatie het beste kan worden gebruikt is één van de pijlers van een ondernemende brancheorganisatie. Risicofactoren worden zo in beeld gebracht. Reductie van onzekerheden of positiever, het vergróten van de kansen voor bedrijven en ondernemers is het gevolg.
Zo lijkt een brancheorganisatie nog steeds niet weg te denken uit het maatschappelijk middenveld. Ván en vóór ondernemers die samen sterker willen zijn. Waarbij geldt dat het geheel meer is dan de som der delen. Maar de vraag dringt zich wel op of de digitaliseringsgolf, het gebruik van big data of het toepassen van kunstmatige intelligentie een bedreiging gaat vormen voor (het model van) de brancheorganisatie. Of gaat het juist extra kansen scheppen?
Burgers verbinden zich met gelijkgestemden en dat gebeurt steeds vaker in platforms en gemeenschappen. Waarom zouden bedrijven dit ook niet blijven doen? Het maatschappelijke debat gaat immers ook over het gebrek aan saamhorigheid, het uitvergroten van verschillen in plaats van overeenkomsten en de cultuur van “#me first”. Onderwerpen en voorwaarden die juist bij brancheorganisaties aan de orde zijn om succesvol te kunnen ondernemen. Daarbij is het zoeken naar nieuwe wegen om het gemeenschappelijke belang goed te positioneren en met stakeholders te delen.
Dat betekent een afscheid van sleetse en voorspelbare rondjes die nu nog veel worden afgelegd. Meer flexibiliteit en minder voorspelbaarheid, het is niet anders. Voor die spannende route geldt ook nu: start your engines…. poweredby.’
Roelf van Run, Senior accountmanager Wissenraet Van Spaendonck. Gespecialiseerd in branchepositionering in de zorg.