Roelf

Start – your – engines

Column van Roelf van Run ‘Zo begint de meest legendarische autorace ter wereld, de 500 miles van Indianapolis. Vervolgens 200 rondjes rijden op een circuit van vier kilometer, ruim twee mijl. Teamwork is nodig om de auto goed te prepareren die voorzien is van de nieuwste technologie. Nieuwe banden en zorgvuldig samengestelde brandstof tijdens de race. Sensoren meten de processen in de auto op afstand. Tempo en snelheid op basis van goede informatie is het devies.

De overeenkomst met een brancheorganisatie in de huidige tijd dringt zich bij me op. Behalve dan dat de autorace wordt gereden op een circuit dat uitgebreid is verkend en tientallen keren geoefend op de simulator. Voor een brancheorganisatie is de weg die afgelegd moet worden om resultaten te bereiken vaak minder voorspelbaar. Lag vroeger samenwerking tussen bedrijven voor de hand uit kostenoogpunt en traditie, in het digitaliseringstijdperk is veel informatie digitaal ontsloten en gratis beschikbaar. Desondanks blijft inzicht in wat nodig is voor een juist gebruik en timing van de veelheid aan informatie van cruciaal belang. Het verkennen van het terrein en de omstandigheden waarbij de informatie het beste kan worden gebruikt is één van de pijlers van een ondernemende brancheorganisatie. Risicofactoren worden zo in beeld gebracht. Reductie van onzekerheden of positiever, het vergróten van de kansen voor bedrijven en ondernemers is het gevolg.

Zo lijkt een brancheorganisatie nog steeds niet weg te denken uit het maatschappelijk middenveld. Ván en vóór ondernemers die samen sterker willen zijn. Waarbij geldt dat het geheel meer is dan de som der delen. Maar de vraag dringt zich wel op of de digitaliseringsgolf, het gebruik van big data of het toepassen van kunstmatige intelligentie een bedreiging gaat vormen voor (het model van) de brancheorganisatie. Of gaat het juist extra kansen scheppen?

Burgers verbinden zich met gelijkgestemden en dat gebeurt steeds vaker in platforms en gemeenschappen. Waarom zouden bedrijven dit ook niet blijven doen? Het maatschappelijke debat gaat immers ook over het gebrek aan saamhorigheid, het uitvergroten van verschillen in plaats van overeenkomsten en de cultuur van “#me first”. Onderwerpen en voorwaarden die juist bij brancheorganisaties aan de orde zijn om succesvol te kunnen ondernemen. Daarbij is het zoeken naar nieuwe wegen om het gemeenschappelijke belang goed te positioneren en met stakeholders te delen.

Dat betekent een afscheid van sleetse en voorspelbare rondjes die nu nog veel worden afgelegd. Meer flexibiliteit en minder voorspelbaarheid, het is niet anders. Voor die spannende route geldt ook nu: start your engines…. poweredby.’

Roelf van Run, Senior accountmanager Wissenraet Van Spaendonck. Gespecialiseerd in branchepositionering in de zorg.

Nieuws en verhalen over werk en samenwerken

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan