Onboarding vanuit huis vaak eenzaam en onoverzichtelijk

Nieuwkomers die vanwege de coronamaatregelen vanuit huis worden ingewerkt vinden het nog belangrijker om collega’s te leren kennen in vergelijking met nieuwkomers die op het werk starten. Daarnaast hebben remote onboardees meer behoefte aan een overzichtelijk inwerkprogramma, blijkt uit een onderzoek van CoPilot.nl. Bijna de helft van de werkgevers in het mkb (48%) heeft geen gestandaardiseerd inwerkproces voor zijn werknemers.

Geschreven op 24-11-2020
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Eenzame onboarding tijdens corona 

Nieuwkomers die vanuit huis aan een nieuwe baan beginnen hechten meer belang aan het leren kennen van collega’s tijdens de onboarding, blijkt uit het onderzoek. “Elke organisatie kent een informeel circuit. Vanuit huis is dat moeilijk te doorgronden, terwijl het essentieel is voor je functioneren”, aldus Bob van Leeuwen, Business Owner van CoPilot. “Werkgevers die daar extra aandacht aan besteden, voorkomen een moeizame, eenzame start.”

Praktische zaken en overzicht 

Werknemers die vanuit huis beginnen aan een nieuwe baan lopen tevens vaker tegen praktische problemen aan. Wat zijn de officiële werk- en lunchtijden, hoe moet je je ziekmelden of een vrije dag aanvragen? Terloops aan collega’s vragen hoe het zit, gebeurt minder snel online. Wie dan geen overzicht in de vorm van een inwerkprogramma voorhanden heeft, mist houvast, legt Van Leeuwen uit. Want ook aan een overzichtelijk inwerkprogramma blijken onboardees die thuis ingewerkt worden meer behoefte te hebben dan collega's die op het werk zijn ingewerkt. 

Structuur tijdens onboarding 

Het inwerken van nieuwe medewerkers gebeurt bij bijna de helft van het mkb nog ad hoc. Wanneer er wel sprake is van een gestructureerd inwerkproces, gaat dat bij 86% van de werkgevers om het afvinken van een checklist of nalopen van een stappenplan. Slechts 3% van hen gebruikt een digitale onboardingtool. Bijna tweederde (71%) van deze mkb-werkgevers wijst een buddy aan, die tijdens de onboarding als vraagbaak fungeert voor de nieuwe collega.

Gemiddeld zijn werkgevers een dag bezig met het voorbereiden van het inwerkprogramma.  Download de whitepaper over het onderzoek.

Over het onderzoek:
27 bedrijven in het mkb en 120 werknemers namen deel aan het onderzoek. Alle werknemers waren in de afgelopen twee jaar begonnen in een nieuwe baan. 20% van hen had ervaring met onboarding vanuit huis vanwege de coronamaatregelen. Het onderzoek vond plaats in september 2020. 

Over CoPilot:
CoPilot structureert de HR voor werkgevers in het mkb. De CoPilot onboardingtool structureert online inwerkprogramma’s, waarmee werkgevers nieuwkomers consistent inwerken en werknemers altijd weten wat er van hen verwacht wordt.
CoPilot maakt onderdeel uit van Van Spaendonck.

Nieuws en verhalen over werk en samenwerken