Markweijers

De moderne onderneming: geen bolwerk maar een netwerk

Column Mark Weijers

‘All you have in life is your reputation’, sprak de Britse ondernemer Richard Branson ooit. Een goede naam is van levensbelang om succesvol te zijn als onderneming. Organisaties met een ijzersterke reputatie werken als een magneet op talenten, investeerders en klanten. Dit type organisaties is bovendien een gewilde partner om mee samen te werken. Oftewel: wie zich goed gedraagt, krijgt likes en fans. Wie er een potje van maakt, wordt hard aangepakt en zonder pardon aan de schandpaal genageld.

Onderzoek toont aan dat het onderwerp reputatie bij driekwart van alle bedrijven hoog op de agenda staat genoteerd. Maar, waar start je als je aan je reputatie wilt bouwen? Vaak wordt bouwen aan reputatie verward met het beïnvloeden van de beeldvorming over het bedrijf. Google maar eens op (online) reputatiemanagement. ‘Zolang er maar niets negatiefs over ons wordt geschreven’, is dan de hoop. Helaas hebben dure imagocampagnes en ingewikkelde zoekmachinemarketing nauwelijks impact op de reputatie van een bedrijf. Bouwen aan een sterke reputatie draait namelijk om maar één ding: het verbinden van een organisatie met de omgeving en het bieden van activiteiten die bovenaan het verlanglijstje van stakeholders staan.

Hechte relaties met stakeholders zijn van onschatbare waarde voor een onderneming. De eigentijdse organisatie is dan ook geen bolwerk, maar een netwerk. Door de afstand te verkleinen met de omgeving vergroot de onderneming zijn speelveld. Bovendien verwacht de samenleving vandaag de dag dat het bedrijfsleven niet alleen goede producten of diensten op de markt brengt, maar ook samenwerkt om een positieve invloed te hebben op de wereld. Samen ondernemen loont, blijkt onder andere uit de succesverhalen van de Mobiliteitsalliantie, TristateCity en Vandebron.

Hoe kun je hier als bedrijf mee aan de slag? Begin door in gesprek te gaan met de meest uiteenlopende stakeholders. Ook met de unusual suspects. Breng scherp in beeld welke wensen en verwachtingen er leven. En kijk daarbij vooral waar gedeelde belangen liggen. Want door samen op te trekken, worden nieuwe kansen gecreëerd. Niet voor niets luidt de Van Spaendonck-filosofie: ‘door samenwerking worden kleine dingen groot’. Kijk nadrukkelijk verder dan het beïnvloeden van beeldvorming. Positieve verhalen zijn een gevolg van succesvol ondernemerschap, geen doel op zich.

Mark Weijers is adviseur bij de Reputatiegroep, een adviesbureau voor reputatievraagstukken. Vanuit de Reputatiegroep helpt hij opdrachtgevers bij het creëren van verbinding met hun omgeving. Hij is specialist in merkpositionering, communicatiestrategie en stakeholdermanagement.

De hele Powerdby lezen? Klik hier

Nieuws en verhalen over werk en samenwerken

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Alles accepteren Opslaan