Markweijers

De moderne onderneming: geen bolwerk maar een netwerk

Column Mark Weijers ‘All you have in life is your reputation’, sprak de Britse ondernemer Richard Branson ooit. Een goede naam is van levensbelang om succesvol te zijn als onderneming. Organisaties met een ijzersterke reputatie werken als een magneet op talenten, investeerders en klanten. Dit type organisaties is bovendien een gewilde partner om mee samen te werken. Oftewel: wie zich goed gedraagt, krijgt likes en fans. Wie er een potje van maakt, wordt hard aangepakt en zonder pardon aan de schandpaal genageld. Onderzoek toont aan dat het onderwerp reputatie bij driekwart van alle bedrijven hoog op de agenda staat genoteerd. Maar, waar start je als je aan je reputatie wilt bouwen? Vaak wordt bouwen aan reputatie verward met het beïnvloeden van de beeldvorming over het bedrijf. Google maar eens op (online) reputatiemanagement. ‘Zolang er maar niets negatiefs over ons wordt geschreven’, is dan de hoop. Helaas hebben dure imagocampagnes en ingewikkelde zoekmachinemarketing nauwelijks impact op de reputatie van een bedrijf. Bouwen aan een sterke reputatie draait namelijk om maar één ding: het verbinden van een organisatie met de omgeving en het bieden van activiteiten die bovenaan het verlanglijstje van stakeholders staan. Hechte relaties met stakeholders zijn van onschatbare waarde voor een onderneming. De eigentijdse organisatie is dan ook geen bolwerk, maar een netwerk. Door de afstand te verkleinen met de omgeving vergroot de onderneming zijn speelveld. Bovendien verwacht de samenleving vandaag de dag dat het bedrijfsleven niet alleen goede producten of diensten op de markt brengt, maar ook samenwerkt om een positieve invloed te hebben op de wereld. Samen ondernemen loont, blijkt onder andere uit de succesverhalen van de Mobiliteitsalliantie, TristateCity en Vandebron. Hoe kun je hier als bedrijf mee aan de slag? Begin door in gesprek te gaan met de meest uiteenlopende stakeholders. Ook met de unusual suspects. Breng scherp in beeld welke wensen en verwachtingen er leven. En kijk daarbij vooral waar gedeelde belangen liggen. Want door samen op te trekken, worden nieuwe kansen gecreëerd. Niet voor niets luidt de Van Spaendonck-filosofie: ‘door samenwerking worden kleine dingen groot’. Kijk nadrukkelijk verder dan het beïnvloeden van beeldvorming. Positieve verhalen zijn een gevolg van succesvol ondernemerschap, geen doel op zich. Mark Weijers is adviseur bij de Reputatiegroep, een adviesbureau voor reputatievraagstukken. Vanuit de Reputatiegroep helpt hij opdrachtgevers bij het creëren van verbinding met hun omgeving. Hij is specialist in merkpositionering, communicatiestrategie en stakeholdermanagement. De hele Powerdby lezen? Klik hier

Geschreven op 04-06-2018
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Nieuws en verhalen over werk en samenwerken